Translate

15 Mayıs 2016 Pazar

Divan / Irvin D. Yalom

Divan, bana lise son sınıftayken tavsiye edilmiş bir kitap. O gün bugündür okumamak için çeşitli bahaneler ürettim hep. (Sebebi beni yakinen tanıyanlarca bilinir.) Bir gün nihayet kendimi okumaya hazır hissettiğimde niyeyse kitabı satın almak istemedim. Geçen doğum günümde kuzenim bu kitabı okumayı istediğimi bildiği için bana hediye etti; ocak ayında. Ben tabii beş ay daha erteledim. On beş yılın ardından beş ay dediğin nedir ki :)) çabucak geçti gitti.

Kitap, Yalom'un diğer kitapları gibi psikoterapi öyküleriyle ilerliyor ama bu kez danışanlar ikinci planda. Asıl mevzu terapistlerin meslek ahlakları ile çıkarları ve hisleri arasındaki çatışmalar. Terapistlerin iç dünyalarına yolculuk yapmak eğlenceliydi. Ernest benim kitaptaki favori terapistim oldu. Onun kendini danışanlarına açmasını, "insan yönünü" ortaya koymasını çok sevdim. Carol'ın ona karşı açtığı savaşı farkına bile varmadan kazanmış olmasını da takdir ettim. 

Diğer terapist Marshal'ı ise hiç sevmedim. Hatta başına gelenleri hak ettiğini düşündüm. İçimden "Oh olsun!" dedim. Gerçi kitabın sonunda acıdım ona ama yine de kendi seçimlerini yaşadığı için suçlu yine oydu. Yanlış tercihler yapması hayatının yanlışlarla dolmasına sebep olmuştu. 

Gelelim olumsuz yorumlara: Kitabın sonu beni tatmin etmedi. Ernest ve Carol'ın yüzleşmesini okumak isterdim. Gerçi neler olabileceğini tahmin ediyorum ama Yalom'un terapist bakış açısıyla yazdığı diyalogları okumayı tercih ederdim. Kitaptaki kumarla ilgili uzun tasvirleri, Shelly'nin kumar ekibinin uzun uzun tanıtılmasını da gereksiz buldum. Zira bu kısımların,  kitabın gidişatına ya da olayların akışına en ufak bir katkısı yoktu. Bir de kitabın son bölümlerinde dizgi hatasından kaynaklı yanlışlıklar vardı. Benim elimdeki kitap 19. baskı. Yayın evinin bunu şimdiye dek düzeltmiş olmasını dilerdim. 

Yalom'un bende olan kitapları:


Hepsi harika kitaplar ve hepsini tavsiye ederim. Bir de okuduğum ilk kitabı var "Nietzsche Ağladığında" onu ödünç alarak okumuştum. Kitaplığıma eklememişim yeni fark ettim. Tez zamanda almak lazım. Yalom, en sevdiğim yazarlardan biridir. 

Bir yazının daha sonuna geldik. Herkese iyi hafta sonları. Sevgiyle kalın.