Translate

18 Ocak 2016 Pazartesi

Huzur / Ahmet Hamdi Tanpınar

   Zaman zaman yorgunsam ya da yeni fikirlere hazır değilsem eski kitaplarımı tekrar okurum. Üniversitenin son yılında sorumlu tutulduğum için okuduğum Huzur'u, bazı sebeplerden huzursuz geçen şu günlerde tekrar okuyayım dedim. Yıl başından beri 391 sayfalık kitabı resmen elimde evirip çevirdim; nihayet bugün bitirebildim. Bu yazıyla kitabın hakkını verebileceğimden şüpheliyim. Zira dediğim gibi kitabı okurken hiç de iyi değildim. 

   Kitap dört bölümden oluşuyor. Bunlar sırasıyla: İhsan, Nuran. Suat ve Mümtaz. Kitapta çok yoğun tasvirler var. Eğer tasvirlerden bunalıyorsanız bu kitap size göre değil ama yine de Suat bölümünü okumanızı tavsiye ederim. Orada savunulan fikirler kesinlikle okunmalı. 

   Gelelim altını çizdiğim bazı satırlara:

* Onun kadını başka türlüydü. O, mesela Boyacıköy'ündeki kahveci çırağının sevgilisi cinsinden kadınları seviyordu. Onlara hayatın her safhasında güvenilebilirdi. Bunlar dayanıksız olmalıydı; fakat güzelliklerine bir diyeceği yoktu.

* Dişi kanguru yavrusunu karnındaki torbada gezdirir, diyorlar. Anadolu kadınları işe giderken yeni doğmuş çocuklarını arkalarına sararlar. Sen Fatma'yı kafanda gezdiriyorsun.

* Benim kafamdaki ölülere gelince, onlar benim kadar sende de mevcut şeyler. Asıl hazini nedir bilir misin? Onların tek sahibi bizleriz. Onlara hayatımızda bir pay vermezsek tek yaşama haklarını kaybedecekler.

* Bir şeyden korkmak biraz da onun geleceğini beklemektir.


6 yorum :

  1. Her yiğidin harcı değil Huzur'u okumak, anlamak ve sevmek. 2 kere okumuşsun maşallah :) Ben de üniversitede okumuştum, dediğin gibi biraz zorluyor; ama bittiğinde değdiğine karar vermiştim.

    YanıtlaSil
  2. Kitabı okumadım ama edebiyat dersinde, maalesef ki, özetini okumuştuk. O yüzden ayrıntıları unutmayı bekliyorum, o zaman okuyacağım :D Tanpınar'ın okuduğum tek kitabı Saatleri Ayarlama Enstitüsü, güzeldi :))

    YanıtlaSil
  3. "Bir şeyden korkmak biraz da onun geleceğini beklemektir." doğru söz...

    YanıtlaSil
  4. Bu kitap çok uzun zamandır aklımda... Bir arkadaşım okurken göz atma fırsatım olmuştu.
    Dediğin gibi o uzun tasvirler biraz sağlam kafa gerektiriyor.
    O yüzden hala beklemedeyim :)

    YanıtlaSil
  5. Öncelikle kitap ve kahvenin yanyana olduğu bir fotoğraf lazımdı, olmamış :p
    Tasvirleri sevdiğim için merak ettim, okunacaklar listesine alayım. "... Onlara hayatımızda bir pay vermezsek tek yaşama haklarını kaybedecekler". Güzelmiş

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saatleri Ayarlama Enstitüsü olsa kabul edilemezdi ama Huzur o kadar popüler olmadığı için affedilebilir :)

      Sil

Ses ver ki orada olduğunu bileyim :))